Virtual Reality Expert
Banner VR Expert
/ /HTC Vive review – by Kim Note
htc-vive

HTC Vive review – by Kim Note

Na enkele weken proefdraaien met de HTC Vive werd het hoog tijd voor een algemene review van dit toestel. In dit artikel zal ik proberen om niet te verzanden in technische details, maar ook een sociale invalshoek hanteren. Voor een VR-geek als mij is het namelijk eenvoudig aanpassen aan de nieuwste snufjes en technologische speeltjes, maar voor een leek is dat niet altijd zo makkelijk.

Het toestel zelf

Op het eerste zicht zie je weinig verschillen tussen de HTC Vive en zijn concurrenten. De zwarte, strak vormgegeven bril en de accessoires zitten verpakt in een zwarte, eerder minimalistische doos. Na gebruik laat alles zich snel en makkelijk opbergen. Na het geven van enkele demo’s ken ik het apparaat zo goed dat ik het kan opzetten in 5 à 10 minuten. Inclusief camera’s, controllers en kalibratie. In die camera’s en controllers zit het grootste verschil
 van dit toestel. Het scherm in de bril heeft dezelfde resolutie (2160px x 1200px) en specificaties als zijn concurrent, maar gekoppeld met twee camera’s ontstaat er een fysieke ruimte van maximaal 5 op 5 meter waarin je vrij kan rondstappen. Dit noemen we ‘Room Scale VR’. In combinatie met de 2 controllers – één voor elke hand – worden je hand- en hoofdbewegingen in de virtuele wereld omgezet tot op de centimeter nauwkeurig. En juist dat zorgt voor een (virtuele) wereld van verschil.

Instant verliefd

Iedereen, van puberale gamers tot geïnteresseerde gepensioneerden, die onze HTC Vive kon uitproberen, was er binnen de minuut mee weg. Dat staat in schril contrast met de traditionele game controllers met tal van knoppen, die – laten we eerlijk zijn – niet-gamers intimideren. Zelfs wie geen spelervaring had op pc of console, en dat is precies de doelgroep van dit soort VR-brillen, ondervond geen barrières in de eerste VR-ervaring.

Denk maar aan oma die geen snars begrijpt van
het internet of aan vader die pas na enkele jaren de iPad durfde aan te raken. Vroeger gebruikten we voor interactieve VR een veel te uitdagende game controller. Daardoor moesten we ons beperken tot voornamelijk video en animatie, zogenaamde passieve virtual reality. Met de HTC Vive hebben we eindelijk een oplossing die voor alle doelgroepen blijkt te werken! Onze enthousiastelingen konden vlot boogschieten, interieurs configureren, wandelen in prachtige hooggebergten, auto’s herstellen, rondlopen in hun eigen 3D-tekening en zelfs vliegen in de ruimte. De reacties waren laaiend enthousiast en absoluut inspirerend! Ik zie een nieuwe wereld opengaan van interactiemogelijkheden, zowel voor business als entertainment.

Kleine valse noot

Maar ik wil ook eerlijk zijn over de nadelen. Om
de juiste ervaring te creëren, heb je behoorlijk wat ruimte en een degelijke computer nodig. Dit zorgt ervoor dat deze ervaringen voor de meeste mensen thuis nog toekomstmuziek zullen blijven. De lange kabel die aan de bril hangt, is nog niet weggewerkt en werkt soms hinderlijk. Na een uurtje begin je het gewicht van de bril toch wel te voelen op je gezicht. Ook zit er, in tegenstelling tot VR-brillen van concurrenten, geen koptelefoon ingebouwd, waardoor je deze apart moet opzetten. Er is wel een handige aansluiting voor voorzien.

Maar laat dit geen domper op de feestvreugde
 zijn. Voor mij blijft de HTC Vive een indrukwekkend staaltje technologie. De vrijheid om rond te stappen, te bukken, te ontwijken, dingen vast te pakken, aan te passen en te creëren, was tot nu toe onmogelijk voor het brede publiek. Met de HTC Vive kan het allemaal en dat zorgt voor een ongekende immersie of ‘onderdompeling’ in de virtuele wereld. Voor mij is de HTC Vive op dit moment de absolute nummer 1 op de markt.

In short:

☺ Room Scale VR

☺ Toegankelijke controllers